På ElevKollegiet lægger vi altid høj vægt på en grundig og seriøs visitationsproces.

ElevKollegiet er et mindre sted, og en konsekvent respekt for målgruppeafgrænsningen er helt central, hvis vi skal tilbyde et trygt og befordrende udviklingsmiljø for beboerne - hvilket er en altid eksisterende faglig målsætning.

For at sikre dette, så er forstander og souschef, med hver deres faglige fundament, altid begge aktivt involverede i den enkelte visitationsproces. Medarbejderrepræsentanten og den samlede medarbejdergruppe inddrages og involveres ligeledes, når det skønnes relevant.

Vi tilstræber altid høj faglighed, grundighed kombineret med fleksibilitet i vores visitationsproces.

Et eksempel på en typisk visitationsproces ser således ud:

Telefonisk/skriftlig henvendelse fra kommunal myndighed, hvor målgruppebeskrivelse samt formål med opholdet kort vendes ift. den konkrete henvendelse. Hvis der her viser sig overordnede uoverensstemmelser mellem borgeren og målgruppeafgrænsningen, så afsluttes processen her. Hvis dette ikke er tilfældet, så er næste skridt:

  1. Fremsendelse af relevante beskrivelser vedr. borgeren fra myndighed til ElevKollegiet.

  2. Forstanderen på ElevKollegiet laver på baggrund af det fremsendte første gennemlæsning mhp. matchning ift. ElevKollegiets målgruppe.

  3. Såfremt forstanderen vurderer, at det er et potentielt match, så formidles dette videre til souschefen/den faglige leder, som gennemlæser dokumenterne og udformer en kognitiv sagsformulering på baggrund heraf.

  4. På baggrund af den kognitive sagsformulering kontaktes den visiterende myndighed med eventuelle afklarende spørgsmål, og forskellige temaer uddybes, afklares og afstemmes mhp. at sikre, at borgeren matcher ElevKollegiet, og at ElevKollegiet matcher borgerens behov.

  5. Når det vurderes at være et match af såvel ElevKollegiet som visiterende myndighed, så inviteres der til et fælles møde, kaldet ”forbesøg”, hvor ledelsen på ElevKollegiet og evt. en repræsentant fra tovholderteamet, visiterende myndighed samt borgeren (og evt, andre betydningsfulde personer ønsket af borgeren) deltager.

  6. Efter forbesøget, så kontakter myndighed og borger efterfølgende forstanderen med en tilbagemelding på, om det fortsat vurderes at være et match, hvis det er tilfældet, så påbegyndes den deciderede indskrivningsproces.

  7. Der aftales et ”overleveringsmøde”, hvor tovholderteamet sammen med den kommende beboer og dennes aktuelle støttepersoner og/eller forældre deltager, og hvor der i fællesskab udfyldes en indflytningsplan, formidling af vigtig viden omkring den kommende beboer samt afstemning af indhold i indsatsen de første 3 måneder.