Hele ElevKollegiets pædagogiske praksis er baseret på en relationspædagogisk tilgang, hvor udviklingsarbejdet pr. definition sker i relationen.
Dette er ligeledes gældende i forhold til den sociale færdighedstræning, som omsættes til praksis i det daglige arbejde gennem såvel formaliserede samtaler (udviklingssamtaler; udfoldes under menupunktet; ”udviklingssamtaler”) som i spontant opståede samtaler med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger, hvor de unge tilbydes sparring, vejledning eller træning ift. deres udfordringer i eksempelvis socialt samvær med andre.
Det foregår ligeledes gennem en gennemgående bevidsthed omkring medarbejderne som rollemodeller i samværet med beboerne, hvilket kan være mere eller mindre italesat afhængigt af konteksten samt en mere defineret og temasat træning af sociale færdigheder.
Nedenstående er nøgleord/fokuspunkter i den sociale færdighedstræning:
I samspil:
- Konflikthåndtering
- Grænsesætning
- Respekt for andres meninger og holdninger
- Håndtering af sympati og antipati
- Samarbejdsevne
- Forståelse af de gode relationer
Dannelse:
- Normer ved spisebordet
- Normer i butikker
- Normer ved telefonsamtaler
- Normer i det offentlige rum
Privat:
- Støtte til selvrefleksion og situationsanalyse
- Støtte til manglende selvtillid/selvværd
- Støtte til større empati
- Støtte til større rummelighed
- Hvordan virker jeg på andre og hvilken betydning kan det have?