Hele ElevKollegiets pædagogiske praksis er baseret på en relationspædagogisk tilgang, hvor udviklingsarbejdet pr. definition sker i relationen.

Dette er ligeledes gældende i forhold til den sociale færdighedstræning, som omsættes til praksis i det daglige arbejde gennem såvel formaliserede samtaler (udviklingssamtaler; udfoldes under menupunktet; ”udviklingssamtaler”) som i spontant opståede samtaler med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger, hvor de unge tilbydes sparring, vejledning eller træning ift. deres udfordringer i eksempelvis socialt samvær med andre. 

Det foregår ligeledes gennem en gennemgående bevidsthed omkring medarbejderne som rollemodeller i samværet med beboerne, hvilket kan være mere eller mindre italesat afhængigt af konteksten samt en mere defineret og temasat træning af sociale færdigheder.

Nedenstående er nøgleord/fokuspunkter i den sociale færdighedstræning:

I samspil:

  • Konflikthåndtering
  • ​Grænsesætning
  • Respekt for andres meninger og holdninger
  • Håndtering af sympati og antipati
  • Samarbejdsevne
  • Forståelse af de gode relationer

Dannelse:

  • ​Normer ved spisebordet
  • Normer i butikker
  • Normer ved telefonsamtaler
  • Normer i det offentlige rum

Privat:

  • ​Støtte til selvrefleksion og situationsanalyse
  • ​​Støtte til manglende selvtillid/selvværd
  • ​Støtte til større empati
  • Støtte til større rummelighed
  • Hvordan virker jeg på andre og hvilken betydning kan det have?