Målgruppen er ved indskrivning på ElevKollegiet oftest kendetegnet ved ikke at have været i stand til at honorere de krav, forventninger samt forpligtigelser, der stilles på det ordinære arbejdsmarked, traditionelle virksomhedspraktikker eller i uddannelsessystemet.
Der vil derfor oftest være behov for en mere tæt koordineret indsats i samarbejde med relevante samarbejdspartnere fra jobcentre, uddannelsesinstitutioner eller lignende, hvilket medarbejderen som er tovholder for beboeren, tager ansvaret for.
På ElevKollegiet forsøges der også internt at introducere de af beboerne, som i perioder ikke har job, uddannelse eller aktivitetstilbud eksternt, til daglige aktiviteter såsom at hjælpe pedellen med praktiske opgaver såsom græsslåning, malerarbejde lugning af ukrudt m.m.
Det samme gør sig gældende på den ugentlige affaldsopsamlingstur i nabobyen Nye, hvor der samles affald en time hver onsdag formiddag med efterfølgende belønning, fra byens bygherrer Tækker Group, i form af en forfriskning i cafeen/butikken NYMA i samme by.
Nedenstående er nøgleord/fokuspunkter i jobtræningen:
Det grundlæggende:
- Normalisere døgnrytmen
- Skabe identitet
- Realitetstilpasse indsigt i egne kompetencer
- Fremtoning
- Skabe forståelse, mening og dermed motivation for jobtræningen
- Lære at tage initiativ og føle et ansvar
Arbejdsmoral:
- Fast struktur og faste arbejdstider
- Træning i at følge og afslutte en arbejdsgang
- Få en fornemmelse af "pligt."
- Selvstændighed i forhold til opgaveløsningen
Det kollegiale:
- Forståelse af arbejdsdeling og hierarkiets betydning på arbejdspladsen
- Indsigt i kollegiale relationer
- Samarbejde
- Give den unge en forståelse af at egen indsats har værdi og har betydning for helheden
I starten tilpasser dagen sig den unge – men målet er den unge tilpasser sig dagen.